Optimisti smo u pogledu budućnosti

11.03.2021.

Radoš Đorđević, generalni menadžer kompanije MK Mountain Resort u intervjuu za Diplomacy and Commerce

Kako ocenjujete poslovanje u prošloj godini, s ozbirom da je nakon dobrog početka godine krenula pandemija, pa je usledilo vanredno stanje, potom olakšavanje mera i onda neizvesna jesen?

Svakako da je prošla godina bila puna izazova za nas, kako u operativnom tako i u finansijskom pogledu. Prilagoditi se novim, do sada nepoznatim okolnostima, bio je veliki izazov za sve hotelijere u svetu i mislim da je glavna pouka u ovoj godini to što smo svi zajedno pokazali globalnu snagu i sposobnost da se adaptiramo na nove uslove poslovanja i to na brz i vispren način u svakom segmentu. Konkretno u našem slučaju, strateški smo se brzo preorjentisali na individualni turizam i domaće tržište što se pokazalo ispravnim i uspešnim, naročito tokom leta i jeseni. Sam tok pandemije i uvođene novih mera u znatnoj meri su uticali na poslovanje hotela. Na samom početku pandemije je hotel kao i mnogi drugi bio zatvoren, nakon čega smo imali period priprema za letnju sezonu koja je umnogome pokazala da je Kopaonik kao destinacija vrlo atraktivan i u letnjem periodu, uz veliki izbor pratećih sadržaja, što se direktno odrazilo na rezultate poslovanja u segmentu individualnog turizma. Takav rastući trend se preslikao na jesenje mesece – septembar i oktobar što nam ukazuje na još snažniji potencijal ovog segmenta. U novu zimsku sezonu smo ušli veoma spremni i iskusni u pogledu poslovanja u okolnostima pandemije. Sam početak sezone je bio krajnje nepredvidiv, što zbog vremenskih prilika koje standardno imaju veliki uticaj na izglede poseta u decembru, što zbog činjenice da smo se ove godine krajem jeseni susreli sa udarnim talasom pandemije na teritoriji Srbije.

Ako biste upoređivali prvi kvartal prošle i ove godine, šta je doprinelo da ova godina bude bolja? U kojoj meri je kriza doprinela da se kvalitet usluge podigne?

Ako poredimo prvi kvartal ove i prošle godine, svakako smo u domenu broja noćenja i gostiju

ostvarili podjednako dobre rezultate. Sa druge strane, kao direktni uticaj propisanih mera imali smo dosta lošije rezultate u domenu sektora hrane i pića s obzirom da su radno vreme i kapaciteti tokom cele sezone bili ograničeni. Pored toga, ove godine imali dosta veće operativne troškove, kao posledicu dodatnih ulaganja za odražavanje hotela i obezbeđivanje neophodnih zaštitnih sredstva. Zajedno sa promenom standarda i prioriteta u novim okolnostima, srazmerno su porasli i hotelski operativni troškovi. Što se tiče same usluge, u današnje vreme promenila se globalna percepcija gostiju u odnosu na pruženu uslugu od strane hotelijera. Higijena kao takva je prepoznata kao krucijalni parametar merenja usluge, uz poštovanje svih propisanih mera kako od strane zaposlenih tako i od strane gostiju. U tom smislu je svakako najveći uzazov bio prilagoditi se i uticati na sve goste da poštuju propisane mere koje su vrlo jasno komunicirane. U odnosu na subjektivni stav pojedinca po tom pitanju, nažalost iz percepcije jednog dela gostiju ovakav standard nije okarakterisan kao nešto što čini dobru uslugu. Imajući u obzir sve okolnosti, na kraju sezone smo ipak veoma zadovoljni postignutim rezultatima i sopstvenim naporima za očuvanjem zdravlja i bezbednosti. 272 zaposlenih u hotelu Grand tokom zime, iznelo je uspešno najizazovniju sezonu do sada i to nam je pravi reper da smo uradili odličan posao, istovremeno poštujući mere i procedure od strane menadžmenta.

Šta mislite o daljem razvoju Kopaonika kao turističke destinacije, šta Srbija ali i hotelijeri mogu da urade kako bi privukli što veći broj turista?

Svedoci smo ubrzang razvoja Kopaonika u segmentu hotelske usluge, na čemu hotel Grand već godinama radi i diktira trendove. Neke predikcije nam ukazuju da će Kopaonik u ovom segmentu doći na jednu zaista luksuznu lestvici ponude i usluga, što je ujedno preduslov za širenje ka drugim tržištima. Što se tiče same destinacije, ogroman potencijal vidim u daljem razvoju letnjeg turizma imajući u vidu da je Kopaonik još uvek percipiran kao divlja planina, ali sa toliko prirodnih vrednosti, potencijala, atrakcija, interesantnih lokaliteta da može uspešno parirati razvijenim evropskim planinskim centrima koji rade tokom cele godine. Sa jedne strane stoji ogroman prirodni potencijal, ali sa druge strane smo u situaciji da ubrzano treba rešavati bazične probleme poput komunalnih pitanja kao što je upravljanje otpadom, čišćenje i uređivanje staza, atrakcija i sl…Osim toga, vrlo je važno da se prepozna značaj očuvanja prirodne sredine od svih krucijalnih činilaca privrede na destinaciji, kako hotelijera i ugostitelja tako i prisutnih javnih preduzeća sa zajedničkim ciljem da se turizam razvija ali uz odgovorno poslovanje i održiv način u skladu sa očuvanjem prirode Kopaonika koju ostavljamo budućim generacijama.

Veoma uspešno ste realizovali veliki regionalni projekat besplatan odmor za lekare i medicinsko osoblje. Koliko je važno učesvtovati u ovakvim poduhvatima pogotovo u teskim vremenima?

Osim što smo zaista ponosni na činjenicu da smo deo sistema MK Group koja je tokom 2020. godine uložila značajan sredstva u borbi protiv COVID-19 i sprovela niz društveno odgovornih projekta poput onog „Za regionalne heroje“, najveće zadovoljstvo nam je ipak pričinilo to što je odziv medicinskog osoblja bio tako veliki. Upravo je to ovaj projekat učinilo još uspešnijim i svrsishodnijim iz apsekta da smo ponudili nešto što je u ovim okolnostima bilo možda i najpotrebnije – odmor i relaksaciju zdravstvenim radnicima koji su najviše doprineli zajednici u ovim teškim vremenima.

Ima li izgleda za nove društveno odgovorne projekte?

Svakako da je naša matična kompanija već prepoznata kao vodeća po društveno odgovornom poslovanju i u skladu sa tim posluje i MK Resort koji se u izazovnim vremenima naročito istakao kao pravi partner zajednici u kojoj posluje. Sa velikim elanom za naredni period pripremamo niz projekata koji za cilj imaju očuvanje životne sredine na Kopaoniku kroz iniciranje brojnih aktivnosti i podstanje kolektivne ekološke svesti.

Kakvi su planovi za ovu godinu, i da li se uošpte može dugoročno planirati, s obzirom na nezivesnost koja će definitivno obeležiti i ovu 2021?

I 2020. godine smo zakoračili u zimsku sezonu sa novim projektom, pokazujući pri tome hrabrost i odlučnost da i u ovim okolnostima investiramo i otvorimo novi, zahtevan outlet u vidu prvog fine dine & drink restorana na Kopaoniku, u sklopu hotela Grand. Restoran Bacco je definitivno najveće iznenađenje ove sezone i predstavlja tek uvid u novi sjaj i izgled hotela koji nas očekuje već sledeće zimske sezone. Istom snagom, entuzijazmom i sa velikim ambicijama ulazimo u projekte za 2021.godinu. Ovu godinu će definitivno obeležiti novi investicioni ciklus i opsežno renoviranje koji imaju za cilj da hotel Grand, kao jedno od najvrednijih nasleđa domaćeg turizma, u novu sezonu uđe na jednom očigledno višem nivou u svakom segmentu ponude i sadržaja.

Što se tiče ekonomske neizvesnosti, na globalnom nivou je i 2021. godina obeležena kao nepovoljna za oporavak turizma i hotelskog biznisa. Ipak, polažemo velike nade u imunizaciju stanovnštva koja će u drugoj etapi pandemije diktirati i samu brzinu oporavka turizma kako u svetu, tako i u Srbiji. Optimisti smo i verujemo u skoriju stabilizaciju najpre domaćeg, a potom i inostranog turizma.